YOGA

Ik ben opgeleid als holistisch yin-yoga-teacher en beoefen daarom functionele yoga . Dat wil zeggen dat de houdingen aangepast worden aan jouw lichaam en niet je lichaam aan de houdingen. Jij bepaalt wat jouw lichaam aankan en geeft zelf de grenzen aan. Ik geef verschillende opties zodat het voor ieders unieke lichaam haalbaar is. Je hoeft nooit je best te doen of er een compititie van te maken. Jij bent UNIEK. Het is wel zo dat we soms eens de grenzen opzoeken en zo jouw lichaam uitdagen. 

LOCATIE VAN DE YOGALESSEN: Basisschool de Zonnetuin - Beeweg 32 in Sint-Kruis

YOGA-STRETCH

Een start tot yoga les bevat zowel de elementen Yin als Yang. We starten meestal met meer Yange oefeningen om zo energie op te doen en alle spanningen los te laten. Jouw spieren worden versterkt en je krijgt meer kracht en balans. In de tweede helft van de les zijn er meer de veel zachtere, rustige Yinhoudingen . Je mag even iets minder doen, iets meer voelen en je komt helemaal tot rust. 

SLOWW-YOGA

Een SLOWW-yoga les is hoofdzakelijk een Yinyogales. Afhankelijk van het seizoen of het thema kan het soms ook een Yin-Yang flow zijn. 

Yin Yoga is één van de zachtere vormen binnen de Yoga. De focus ligt op het soepel en in conditie houden van bindweefsel (fascia) en gewrichten. 

Wanneer je lang en passief in yogahoudingen blijft (3 à 5 min.), heeft dit een diepgaand effect op dieper gelegen weefsel in het lichaam. Jij speelt een beetje met de houding, met de positie van je armen en je benen en gaat op deze manier je lichaam beter leren kennen. Als de sensaties te heftig zijn, je niet goed kan ontspannen of wanneer je niet genoeg voelt, kan je altijd gebruik maken van props, zoals yogablokken, bolsters, dekens en riemen. Daarna kom je voorzichtig uit de houding en voel je wat het met jouw lichaam heeft gedaan.

Als ontspanningscoach voor 40+ vrouwen, vind ik deze yogavorm ideaal tijdens de overgangsjaren. De doorbloeding en hydratie van (bind)weefsel wordt beter, het bindweefsel of fascia wordt als het ware wat sappiger. En je energie stroomt weer op een subtiele manier door heel je lichaam. 

Om de houdingen veilig  te kunnen doen is het belangrijk om ieders individuele lichaamsbouw te respecteren. Functionele Yoga, dus.