ROL JIJ WEL EENS DE YOGAMAT UIT?

Waarom ik zo graag mijn yogamatje uitrol en mijn lichaam daar telkens zo content mee is.

Toen ik een tiental jaar geleden met yoga begon, had ik eigenlijk geen flauw idee wat yoga nu precies was. 

Ja, ik kende al wat houdingen door mijn turn- en dansverleden. En ja, het was ook iets met ademhaling. En vooral, mijn ego was altijd zo blij als ik een pose nog kon, zoals kopstand, handstand of het wiel. Maar het voornaamste was toch wel dat mijn lichaam er telkens zoveel deugd van had om het te rekken en te strekken. 

Gaandeweg leerde ik verschillende yogastijlen kennen en volgde ik les bij verschillende yogateachers. De éne stijl of docent lag me al meer dan de andere. En dat ego-dingetje werd toch iedere keer wat minder. Ik hoefde niet meer zo nodig iets te bewijzen, niet voor mezelf en ook niet voor een ander. 

En ik begon meer en meer te houden van de zachtere vormen van yoga. Ik voelde namelijk dat mijn gewrichts- en spierpijn, één van de vele symptomen van de overgang, verminderde door in bepaalde houdingen langer te blijven. Het is nu zelfs zo dat ik lange tijd pijnvrij kan zijn als ik dagelijks mijn matje uitrol en dan vooral yinyoga beoefen. 

Ondertussen gaf ik ook al stretch- en yogalessen aan voornamelijk 40+vrouwen. En ook bij hen zag ik hoe zachte strekkingen en zacht bewegen hen ook soepeler en ontspannen maakten. 

Ik wilde hierover meer weten. Ik ging een online cursus volgen over yinyoga en ontdekte de wereld van de fascia, van de meridianen en de TCM (Traditionele Chinese Geneeskunde). 

Ik wilde me nog meer verdiepen in de wereld van de yoga en startte een jaaropleiding tot holistisch yinyogateacher. En daar leerde ik wat nu precies de ware yoga is. Ik deel hier graag meer over in één van de volgende blogs. 

In deze blog wil ik het graag hebben over de voordelen van yinyoga voor vrouwen in de overgang. 

VERSCHIL TUSSEN YIN EN YANG

Om de voordelen van yinyoga te kennen is het belangrijk dat je eerst meer weet over de begrippen yin en yang. Want het symbool ken je misschien wel. En de begrippen yin en yang zijn je misschien ook niet vreemd. Toch nog graag een woordje uitleg. 

Yin en yang zijn de Chinese benamingen voor twee tegengestelde krachten die eigenlijk geen absolute polen zijn zoals goed en kwaad. Ze bestaan alleen ten opzicht van elkaar en ze zijn ook voortdurend in verandering. Zoals je ook in het symbool ziet, is er altijd een beetje yin in de yange kant, en een beetje yang in de yinne kant. 

Enkele typische kenmerken van yin zijn: vrouwelijk, maan, introvert, passief, water, zacht, donker, koud, vochtig, inkrimpend. Enkele typische kenmerken van yang zijn: mannelijk, zon, extravert, actief, vuur, hard, wit, licht, warm, droog, uitzettend. 

BALANS TUSSEN YIN EN YANG EN DE OVERGANG

Yin staat oa. voor onze vrouwelijke natuur. En tijdens de overgang merken we dit echt heel goed. We hebben meer nood aan rust, verstilling, naar binnen keren. Ga je dit negeren, kan je weleens heel veel overganssymptomen krijgen. 

Als je veel last hebt van opvliegers, hartkloppingen, slecht slapen, alle droogteverschijnselen van huid, haar en ogen, depressie, nachtzweet, onrust, migraine, gewrichts- en spierpijn dan manifesteert yang zich te extreem. Om terug in harmonie of balans te komen is het goed dat je meer yin toevoegt en zorgt dat yin je meer voedt.  

En hoe voed je jezelf nu met meer yin? Inderdaad door yinyoga. Yinyoga is een rustige langzame en meditatieve yoga vorm.

YINYOGA EN FASCIA OF BINDWEEFSEL. 

Yinyoga zorgt voor versoepeling en ontspanning van je bindweefsel doordat het wordt opgerekt en doordat de houdingen langer worden aangehouden. Het wordt als het ware sappiger en daardoor verminderen er heel wat pijnklachten of verdwijnen ze helemaal. 

Bindweefsel scheidt én verbindt andere structuren in je lichaam, zoals spieren, pezen, banden, gewrichten en organen. Al deze structuren zijn omhuld met bindweefsel en het bindweefsel in je hele lichaam staat in verbinding met elkaar. Om het een beetje visueel voor te stellen kun je eens naar de velletjes rond de partjes van een sinaasappel kijken. Deze velletjes scheiden en verbinden de verschillende partjes op hetzelfde moment.

Het is echt belangrijk om aandacht te geven aan je bindweefsel. Want wist je dat de meeste (sport)blessures niet komen door spierletsels maar bindweefsel gerelateerd zijn? 

Bij Yinyoga blijf je veel langer in de houdingen (3 à 5 minuten) om je bindweefsel de nodige tijd te geven om te stretchen en te verlengen. 

Je creeërt ook meer ruimte om naar binnen te keren en af te stemmen op zowel de mentale als fysieke sensaties van je lichaam. En je leert ook hoe je door je ongemak of uitdaging toch door kunt blijven ademen. 

Het is zo goed om tijdens de overgang weer te leren voelen, om je natuurlijke vrouwelijke flow terug te mogen ervaren. Om die yinne periode toe te laten in onze zeer mannelijk gerichte maatschappij. 

Volgens oude Chinese filosofieën en Taoïstische principes, waarop ook de yinyoga is gebaseerd, lopen er paden van Qi (energie) door ons lichaam. Door uit te rekken en te verdiepen in poses, openen we eventuele blokkades en maken we die energie vrij zodat het vrij kan stromen. En als je ook weet dat er in het bindweefsel heel veel emoties kunnen vastzitten, emoties die ook gelinkt zijn aan de overgang, dan weet je nu ook waarom yinyoga ideaal is voor 40+vrouwen. 

Dus daarom word ik altijd blij als ik mijn yogamatje uitrol. Ik maak terug energie vrij en creëer balans in mijn lichaam zodat ik soepel en ontspannen ouder mag worden. 

Take care of your body,  it’s the only place you have to live in.

 

Vanaf september zijn er terug wekelijkse Yogalessen (Yin-Yang) en maandelijkse SLOWW-Yoga. Hou hiervoor de socials in de gaten. 

En op zondag 12 september organiseer ik een SLOWW-workshop. Een unieke belevingsdag voor vrouwen in de overgang. Klik hieronder voor meer info. 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.